Hur gör jag en retur?
För att göra en retur:

OBS! Skicka EJ som Rekommenderat brev, Postpaket Kontant eller Postpaket Inrikes. Det hamnar då på utlämningställe och vi har ej möjlighet att hämta ut dessa. Hamnar paketet på ett utlämningställe blir paketet således returnerat till dig av Postnord. 

1) I paketet lägger du i följesedeln alternativt märker returen med "RETUR" samt ditt ordernummer som du kan finna på följesedeln eller i ditt bekräftelsemail. Ifall ditt ordernummer inte finns tillgängligt tillsammans med returen kommer det innebära att din retur tar längre tid eller i värsta fall inte krediteras alls då vi inte vet till vilken order returen tillhör.


2) Vi erbjuder två olika returalternativ:
 a) Antingen skickar du tillbaka returen på valfritt fraktsätt själv (du står för frakt, ifall paketet försvinner och eventuella fraktskador så emballera väl). Notera även att vi inte hämtar ut paket som hamnar på utlämningsställe utan returen skall gå till en företagsadress (så var säker på ditt val innan du skickar) alternativt vara så pass litet att det går ned i de gula postlådorna. Hamnar paketet på utlämningställe kommer det ligga kvar där i 2 veckor för att sedan gå i retur till dig och du kommer att bli debiterad för din transportörs retur- och hanteringskostnader.

 Paketet returneras till:
 Reservdelaronline.se
 Hantverkarvägen 25A 13644 Handen


 b) Alternativt så skickar vi dig en länk från var du kan skriva ut en returfraktetikett och tejpa på paketet. Faktiskt frakt dras av innan resterande belopp från ditt köp krediteras. Olika varor kostar olika mycket beroende på hur skrymmande och tunga dessa är.
Vi står då för frakt och försäkring, dock ansvarar du fortfarande för att paketet är väl emballerat då detta inte ersätts av försäkringen.De flesta returer som skickas med vår returetikett hamnar på 69kr - 99kr men är det något stort och skrymmande (t.ex. ett styre till en gräsklippare) kostar en returfrakt ca 200kr.


Varför berättar vi det här?
Då vi har ett förmånligt avtal via Postnord som privatpersoner oftast inte kan få till samma pris delar vi gärna med oss av det och tar endast ut exakt vad returfrakten kostar, inga hanteringskostnader eller påslag. Vad returen kostar beräknas utifrån storlek och vikt på det paket du skickar. Det går att skicka billigare men då vill vi gärna att du vet vad skillnaden är på olika paket och fraktalternativ innan du skickar så att du kan göra ett eget val hur du vill returnera varan. I de flesta fall så kommer paketen fram men ibland händer det att paket försvinner eller att produkten är trasig. När det väl händer så är det bättre att vi har berättat innan vad som gäller och vem som är ansvarig för vad. Precis på samma sätt som vi står för alla kostnader när vi skickar ut paketet (vi subventionerar till och med frakten) blir du ansvarig för att returen kommer tillbaka till oss i samma skick som du fick den.

Beställningsvara
Ifall produkten du önskar returnera är en beställningsvara kommer denna att behöva skickas tillbaka till leverantören.
Vi har därför kostnader för att skicka tillbaka varan till leverantör (med företagspaket) och leverantören tar även ut en returavgift för att hantera returen både administrativt samt att lägga tillbaka den in i sitt lager. Detta är något vi informerar om i det bekräftelsemail du fått när du beställde din beställningsvara och vi drar därför av för dessa kostnader innan kreditering utförs.


Återbetalning / Faktura
Från att du skickar tillbaka din vara tills att du har dina pengar tillbaka kan det ta upp till 14 dagar. I denna tid är frakt från dig till oss, hanteringtid på vårt lager, hanteringstid och administration av returen, hanteringstid på vår ekonomiavdelning, hanteringstid hos vår betalleverantör, återbetalning av betalleverantör och hanteringstid för återkoppling till dig, hanteringstid hos bank för återbetalningen. Ifall du har betalat med faktura är det upp till dig att hålla koll på förfallodatum för att undvika påminnelser. Du kan via Svea ekonomis "Mina sidor" välja att förlänga betaltiden med upp till 10 dagar.

Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss: support@reservdelaronline.se.




Powered by LiveZilla Live Chat Software