Brytbult

Det finns 53 produkter.
Visar 1 - 30 av 53 produkter

Filtrera:

Brytbultar till snöslunga

En reservdel tillverkad för att gå sönder

Många undrar varför man har en del på en snöslunga som är gjord för att gå sönder. Det låter lite märkligt men det är faktiskt en av brytbultarnas uppgift - att gå sönder för att förhindra att större skador sker på snöslungan. En brytbult (även kallad brytpinne) låser fast snöslungans snöskovlar mot drivaxeln. Ifall man kör på något som gör att skovlarna fastnar, t.ex. en iskocka, en sten eller en gren så är brytbultarna konstruerade för att brytas av och därmed förhindra att axel eller transmission skadas. En brytbult är betydligt billigare och enklare att ersätta än att byta hela växeln som i de flesta fall kostar tusentals kronor att byta ut. 

Kända varumärken

Reservdelaronline har både originalbrytbultar men även fullvärdiga ersättare där vi anser att det är befogat och vi vill låta kunden göra ett eget val. Vi saluför brytbultar till bland annat Stiga, Toro, Partner, McCulloch, Gardol, Jonsered, Husqvarna och Murray.

Välj en brytbult med rätt mått och dimension

Det finns en mängd olika brytbultar på marknaden men det rekommenderas inte att experimentera med dessa och ta en brytbult som är snarlik eller en som nästan passar. Att montera dit en brytbult av fel mått och storlek kan innebära att du vidgar monteringshålet några millimeter för varje gång du kör din snöslunga. Till slut är hålen för stora eller ovala, vilket gör att ingen brytbult passar ordentligt. Resultatet av detta blir en brytbult som går av otroligt lätt, och ibland tom hela tiden. På marknaden finns det idag både brytbultar i millimeter men det är även väldigt vanligt att måtten är satta i tum. Skillnaden på dessa kan i vissa fall vara ytterst liten - men det kan faktiskt ibland räcka med denna lilla skillnad för att monteringshålet skall vidgas. 

Eftersom en del brytbultar är gjorda i tummått, det finns både med i UNC- och UNF-gänga, kan man även få udda millimetermått när man försöker att mäta bultens längd. En bult kan t.ex. vara 51mm och inte 50mm som hade varit brukligt om det hade varit ett svenskt millimetermått. Just längden behöver dock inte bara helt precis, då det mest beror på hur det ser ut på just din snöslunga, om det fåt plats med en större brytbult så att den inte stör något annat samt att den går att skruva i och ur lätt. 

Distanser och urgröpningar

Många av de bultar som finns på marknaden har idag distanser som måste användas annars passar de inte eller så går helt enkelt brytbulten av direkt när man kör. Det finns även många brytbultar som har vissa partier på den som är tjockare, t.ex. 5880775-01:

 BRYTBULT HUSQVARNA, JONSERED, MCCULLOCH, PARTNER, GARDOL 5880775-01

 eller vissa partier som är smalare (se t.ex. 1811-9012-02):

Brytbult 1811-9012-02

 

En del använder även sprintar istället för muttrar för fastsättning, t.ex. 1811-9011-01:

BRYTBULTSATS.

Material och typ

Brytbultarna brukar vara tillverkade i elsförsinkat stål men det finns en hel del olika material ute på marknaden. Muttrarna är oftast låsmuttrar av nylocmodell. Det finns vissa skeptikter som är trött på att deras brytbultar går av stup i kvarten och därför vill ha en brytbult i hårdare material, t.ex. i rostfritt stål både för att det är hårdare och för att det inte rostar och därför inte går av lika lätt. Det finns dock både en enkel och logisk förklaring till varför man inte tillverkar dessa bultar i rostfritt stål. Pris och pengar är en anledning. En brytbult i rostfritt stål skulle med all säkerhet kosta 5-10ggr mer än vad en elförsinkad bult kostar. Den andra orsaken och den viktigaste är att brytbulten helt enkelt tappar den funktion den är tillverkade för - att gå av. Om brytbulten är för hård som kommer den inte gå av när den ska. Slag och påkörningar kommer skada snöslunga och som kommer att gå sönder i förtid.

 

Brytbult