Leverans & köpvillkor

1) Köp

1.1) Genomförande av köp

Köp genomförs genom att lägga en eller flera produkter i varukorgen och sedan klicka på knappen "Till kassan". I kassan kan ett inloggningskonto skapas om ett sådant inte redan existerar. Efter att ha fyllt i nödvändiga personuppgifter och leveransadress väljer man fraktalternativ och klickar sig sedan vidare till valt betalningsalternativ. 

Vid slutförd order träffas ett avtal mellan dig som part och Reservdelaronline som motpart. En orderbekräftelse skickas ut till den e-post som du angivit vid beställningen. 

1.2) Priser

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella skrivfel. Om felaktigheter i pris eller villkor skulle uppstå förbehåller sig Reservdelaronline rätten att ändra detta i efterhand. Vi förbehåller oss rätten att justera våra priser utan avisering.

2) Betalning

2.1) Betalningsvillkor

I samarbete med Hygglig och Marginalen Bank Bankaktiebolag erbjuder vi:

- Kortbetalning

- Fakturabetalning

- Direktbetalning via bank

2.1.1) Kortbetalning

Kortbetalning kan gemonföras genom vår samarbetspartner Hygglig och deras betalväxel. Hygglig godkänner merparten av de på marknaden kända betalkort och samarbetar med Visa och Mastercard.

2.1.2) Faktura

Vid betalning mot faktura gäller 15 dagars betalningstid och 0 kr i fakturaavgift. Som avsändare av fakturan står H. Nygrens Järn & Färg AB som är det juridiska namnet på bolaget (Reservdelaronline.se är marknadsföringsnamnet) och fakturan sänds separat från samarbetspartners Hygglig till den e-postadress som du uppgav vid köptillfället, några dagar efter att varan skickats från vårt lager i samband med att Hygglig gör sin fakturering. För att betala mot faktura måste du vara 18 år och folkbokförd i Sverige samt godkännas vid kreditprövningen som görs. Fakturan betalas enligt de instruktioner som ges på fakturan, till bankgiro med ett OCR-nummer. Vid försenad betalning tas en lagstadgad påminnelseavgift ut om 60kr och vid eventuellt inkassoärende debiteras en avgift på 160kr.

2.1.3) Direktbetalning

Via Hygglig tillhandahåller vi möjligheten att direktbetala via din bank. De banker vi erbjuder betalning via är Nordea, SEB, Handelsbanken och Danske bank.

2.2) Säker betalning

Hygglig använder sig av säker programvara och teknik för att säkerställa att all information hanteras varsamt. Samtlig trafik mellan Reservdelaronline och Hygglig är krypterad med SSL.

3) Leveransvillkor

3.1) Leveranstid

Samtliga varor som är märkta med "I lager" finns på eget lager och levereras från oss inom en arbetsdag. Din försändelse skall i normala fall vara dig tillhanda inom 1-3 arbetsdagar. I händelse av att du har lagt order på en beställningsvara tar leveransen längre tid och leveranstiden kan ta upp till 10 arbetsdagar. Notera att vissa postnummer kräver 1-2 dagar extra leveranstid på grund av otillgänglighet. För mer exakt beställningsinformation hänvisar vi dig till vår kundtjänst.

3.2) Leveranskostnad

Reservdelaronline tillämpar en fraktkostnad på minst 29kr och maximalt 69kr för order under 750kr. Order över 750kr skickas fraktfritt inom Sveriges gränser. 

3.3) Leveransalternativ

Vi anlitar Postnord för transport av brev, varubrev och transport till utlämningsställen. Brev och varubrev skickas direkt till brevlådan om möjligt men det är upp till varje brevbärare att avgöra ifall varubreven får plats i brevlådan - annars lämnas dessa på närmaste utlämningsställe. DHL anlitas för utlämning till utlämningsställen och för större paket. Vid en vikt över 20kg skickas paketet till din hemadress alternativt närmaste företagscenter för utlämning.

3.4) Leveransförseningar

Vid eventuella leveransförseningar ber vid dig snarast att kontakta vår kundtjänst. Vi försöker i högsta möjliga mån att uppskatta realistiska leveranstider men kan i vissa fall ej hållas ansvariga för eventuella leveransförseningar som uppkommer hos fraktbolagen.

3.5) Ej uthämtade paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera en kostnad om 395kr för ej uthämtade paket som täckning för frakt-, lager- och returkostnader.

3.6) Skadat gods

Transportskador synliga på paketet skall anmälas till transportbolaget innan du skriver på mottagande av paketet och chauffören skall notera detta. Vid skada på en produkt i paketet ber vid dig att kontakta vår kundtjänst inom 7 dagar från det att du mottagit ditt paket. Vi ser gärna att du har ditt ordernummer och paket tillgängligt för lättare identifiering.

4) Ångerrätt & Öppet köp

4.1) Ångerrätt

Som konsument har du en ångerrättsperiod på 14 dagar och kan inom denna tid välja att ångra ditt köp. Vid önskan om att ångra ditt köp skall varan returneras i oförändrat och säljbart skick. Vid eventuell plombering skall denna vara intakt då varan anses som använd och dess säljbara skick ej kan garanteras vid bruten plombering på de varor som förslutits på detta sätt. Vid ett ångerköp är det du som konsument som står för returfrakt. Notera att vid av beställningsvara gäller ej normal ångerrätt. Vi förbehåller oss rätten att ta ut en returavgift om 30% av varans värde samt en kostnad för returfrakt till leverantören. 

4.2) Återbetalning

Återbetalning sker inom 14 bankdagar på i första hand det vid köpet använda betalsätt om inget annat överenskommits.

4.3) Returer

För att göra en retur kontaktar du oss först via retur@reservdelaronline.seanger ditt ordernummer i mailet och inväntar svar och klartecken för att returnera varan.


1) I paketet lägger du i följesedeln alternativt märker returen med "RETUR" samt ditt ordernummer som du kan finna på följesedeln.

2) Vi erbjuder två olika returalternativ:

a) Antingen skickar du tillbaka returen på valfritt fraktsätt själv (du står för frakt, ifall paketet försvinner och eventuella fraktskador så emballera väl). Notera även
att vi inte hämtar ut paket som hamnar på utlämningsställe utan returen skall gå till en företagsadress (fråga gärna när du skickar för att slippa att paketet kommer i retur) alternativt vara så pass litet att det går ned i de gula postlådorna. Hamnar paketet på utlämningställe kommer det ligga kvar där i 2 veckor för att sedan gå i retur till dig.

Paketet returneras till:

Reservdelaronline.se
Trollbäcksvägen 57
135 50 Tyresö


b) Alternativt så skickar vi dig en pdf med returfraktetikett som du kan skriva ut och tejpa på paketet. Faktiskt frakt (79kr) dras av innan resterande belopp från ditt köp krediteras. Vi står då för frakt och försäkring, dock ansvarar du fortfarande för att paketet är väl emballerat då detta inte ersätts av försäkringen. Du måste även ta dig till ett utlämningsställe (DHL) och lämna in paketet.
Varför berättar vi det här?
Då vi har ett förmånligt avtal via Postnord med en frakt på 79kr som privatpersoner oftast inte kan få till samma pris (prislistor kan du finna här) delar vi gärna med oss av det och tar endast ut exakt vad returfrakten kostar, inga hanteringskostnader eller påslag. Det går självklart att skicka billigare men då vill vi gärna att du vet vad skillnaden är på olika paket och fraktalternativ innan du skickar så att du kan göra ett eget val hur du vill returnera varan.
I de flesta fall så kommer paketen fram men ibland händer det att paket försvinner eller att produkten är trasig. När det väl händer så är det bättre att vi har berättat innan vad som gäller och vem som är ansvarig för vad. Precis på samma sätt som vi står för alla kostnader när vi skickar ut paketet (vi subventionerar till och med frakten) blir du ansvarig för att returen kommer tillbaka till oss i samma skick som du fick den.
Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss.

5) Garanti & reklamation

5.1) Garanti

Garanti är något som tillverkaren tillhandahåller och är inget som är ett lagkrav eller ett måste utan något som tillhandahålls för att göra dig som konsument trygg att handla. Villkoren skiljer sig därför åt mellan våra tillverkare. För fullständiga garantivillkor ber vi dig att kontakta vår kundtjänst.

5.2) Reklamation

Vid ett uppdagat fel på din vara skall du inom skälig tid anmälda det till oss som återförsäljare så att vi får en möjlighet att åtgärda felet. I första hand försöker vi reparera varan. Ifall detta inte kan göras byter vi ut varan mot en likadan eller likvärdig produkt. 

6) Tvist

Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndes rekommendationer och utfall.

7) Personuppgifter

Vi följer PUL (Personuppgiftslagen) som trädde i kraft 1998 och lagrar endast personuppgifter enligt lagens föreskrifter. Önskar du veta mer om PUL rekommenderar vi dig att läsa på Datainspektionens hemsida.

8) Force Majeure

Vid förseningar eller fel som ligger utanför Reservdelaronlines kontroll kan företaget ej hållas ansvarigt för eventuella förlorade arbetsinkomster eller andra uppkomna kostnader. Reservdelaronline kan ej heller hållas ansvarigt för direkt eller indirekt skada som uppkommit för kund.


Kategorier

OK

Den här sidan använder sig av cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Vid fortsatt användning av sidan godkänner du att cookies används.